Makuja, tuoksuja, muistoja, lämpöä - Thaimaa

Kaksi vuotta sitten kirjoitin postauksen jonka päätin lauseeseen "tänne haluan vielä palata". Alkuvuoden blogin hiljaiseloon löytyy syy tästä, vietin kaksi viikkoa Thaimaassa. Reissun suunnittelun aloitimme jo viime keväänä. Matkakohteeksi valitsimme tällä kertaa Krabin. Kaksi vuotta sitten olimme Khao Lakissa ja Karon beachilla. Lensimme Phukettiin. Kovasti pähkäilimme miten siirrymme näppärästi kentältä Koh Lantalle, jossa vietimme ensimmäisen viikon. Monet kehottivat menemään satamasta lautalla mutta meillä oli sellainen ongelma, viimeinen lautta lähtee 13.30 ja meidän kone on Phuketissa vasta 11.30 eli emme oikein mitenkään ehtisi viimeiseen lauttaan. Yksi vaihtoehto olisi ollut olla yö Phuketissa mutta ei sekään oikein houkutellut. Lopulta päädyimme tilaamaan minivanin joka oli vastassa meitä kentällä ja vei meidät hotellille asti. Tilasimme minivanin Apple Travelin kautta. Heillä on vain facebook-sivut mutta sitä kautta kyydin varaaminen onnistui oikein hyvin. Voin suositella. Hintaa tälle kyydille tuli 4300 thb neljältä ihmiseltä. Matkaan meni aikaa reipas kolme tuntia.

Meidän hotelli sijaitsi aivan meren rannalla, Long beachilla. Kyllä sitä saa heti unohdettua työt ja kaikki arkiset asiat kun pääsee näihin maisemiin ja lämpimään, kosteaan ilmastoon.

Ja en laittanut yhtään vastaan kun suuntasimme ensimmäiseksi tähän. Hotellimme rannalla oli ihana hierontapaikka.

Meillä ei ollut mitään suunnitelmia lomalle, joku retki ehkä voitaisiin tehdä mutta muuten loma saisi sisältää vain olemista auringossa.

Lantalla oli hyvä ranta. Hiekalle ilmestyi laskuveden aikaan paljon pieniä kiviä ja simpukoita jotka mukavasti helisivät kun vesi niitä huuhtoi. Rannalla ei ollut isoja kiviä. Rannat eivät olleet täynnä ihmisiä, joten siellä oli hyvin tilaa levittää oma "leiri" rantahietikolle.

Yks päivä hyppäsimme lavataksin kyytiin ja lähdimme kohti Ao Mai Paita. Matkakirjat kirjoittivat tästä rannasta hyvää, joten lähdimme katsomaan sitä. Taksikuski ei olisi vaan millään halunnut kyyditä meitä sinne vaan olisi mieluummin vienyt toiselle rannalle. Syyksi hän sanoi että tie on sinne mutkainen, mäkinen ja huono muutenkin. Halusimme kuitenkin sinne ja niin hän ajoi. Joo, olihan se tie mäkinen ja mutkainen mutta hyvin siitä selvisi lavan kyydillä istuen, laidoista kiinni pitäen. ;) Ja mikä ihana ranta meitä siellä odotti!

Ranta ei ollut iso eikä rannalla ollut paljoa ihmisiä, ihana paikka! Taksikuskin kanssa sovimme heti paluuajan, jotta varmasti pääsemme pois mutkaisten teiden takaa. Käy katsomassa tämä ranta jos Lantalla olet.

Lähdimme 4 saaren retkelle. Sattuikin niin hyvin että retken pikaveneet lähtivät meidän rannasta, ei tarvinut käyttää aikaa autossa istumiseen. Viime reissulla kävimme retken pitkähäntäveneillä, meno oli pikkusen eri luokkaa näillä pikaveneillä. :D Pääsimme tällä retkellä kokeilemaan pari kertaa snorklausta, jota en ollut aiemmin kokeillut. Mukavahan se oli katsella veden alaista elämää, Yhdellä saarella meille oli järjestetty ruokailu, siellä myös viivähdimme vähän pidemmän aikaa. Mukava retki oli.

Tämä oli mielenkiintoinen uintimatka. Uimme kallion läpi kaverista kiinni pitäen, niin kovin pimeää siellä oli ettei halunnu kaveria hukata viereltä.

Näitä thairuokia odotin tältä reissulta tosi paljon! Kovin oli riisi + kana voittoista ruoka mutta ei se haitannu, ne maistui. Curryruoat ovat hyviä jos ei poltetta ole ihan kamalasti. Suu alkoi kyllä jo vähän tottumaan siihen tulisuuteen vaikka oli kyllä joku ruoka sellainen että syöminen oli ihan työlästä, sen verran hikeä pukkas ja nenä vuoti. :D En kyllästynyt näihin ruokiin koko loman aikana.

Jos joku miettii minkä hintaista ruoka Thaimaassa tai tässä tapauksessa Koh Lantalla on niin tässä jotain suuntaa antavaa summaa. Neljän hengen ruokailu maksoi 730 thb eli n. 19€ . Tässä ravintolassa ruoka oli hiukan "kalliimpaa". Monessa paikassa kanaruoka maksoi 120 thb. Saimme huomata että Lantalla ruoka oli vähän halvempaa verrattuna Aonangin hintoihin. Ei sielläkään toki ruoka vielä kallista ollut. Suomessa taitaa syödä yksi ihminen sillä hinnalla millä Thaimassa syö neljä.

Nämä pannukakut olivat myös listalla jota odotin saavani syödä tällä reissulla. Viime reissulla näitä tuli syötyä usein, lähes joka iltainen iltapala oli rotilätyt. Täytelemppari oli ehdottomasti ananas, hyvin maistui myös mango tai banaani täytteenä. Mutta olisi kysymys, olisiko jollainen ohjetta näihin? Meidän oli tarkoitus selvittää ohjetta paikallisilta tekijöiltä mutta se sitten jäi kun jätettiin selvittely liian myöhäiseen. Oli myös ajatuksissa ostaa kotosuomeen sitä voita mitä näihin käytetään mutta sekin jäi kun ei saatu ohjetta selvitettyä.

Vinkkaa toimiva ohje niin voisin yrittää tehdä näitä kotona kun Thaimaa-kaipuu iskee.

Puolessa välissä lomaa siirryimme seuraavaan majapaikkaan, suuntasimme Klong Muangiin. Varasimme minivanikyydin edellisenä päivänä, ajatuksena että se olisi privatkyyti mutta kuinkas kävikään...pikkubussi oli ääriä myöden täynnä. Meillä oli toki mukana neljä isoa matkalaukkua lentolaukkujen lisäksi. Lisäksi autossa oli neljä muuta matkalaista kuskin lisäksi. Saimme laukut ahdettua kyytiin kunnes ajoimme seuraavan hotellin pihaan, kyytiin tuli vielä kaksi ihmistä laukkuineen. Huh, auto oli niin täysi ja ihan takana oleva sai pelätä henkensä edestä milloin joku matkalaukuista tulee päälle. :O Ei siinä mitään, lähdimme jatkamaan matkaa kunnes taas tuli pysäytys, kyytiin olisi vielä pitänyt mahtua kaksi ihmistä. Huh! Silloin kävi kuumana matkalaiset sekä kuski. Tilaa ei vain enää ollut, se oli täysi tosi. Niin vain kuski sai ahdettua yhden matkalaisen etupenkille. Voisi sanoa että oli autossa tiivis tunnelma. Päästiin onneksi ehjänä ja hengissä perille yhtä kokemusta rikkaampana. ;)

Valitsimme Klong Muangin sen rauhallisuuden vuoksi. Tänne kun saavuimme niin vettä satoi ihan mahdottomasti. "Pääsimme" näkemään mitä ne tulvat onkaan. Vettä oli kaduilla melkein puoleen sääreen asti. Ei auttanut kuin laittaa rantasandaalit jalkaa ja lähtä sinne likaveteen kävelemään. Ei auttanut ajatella mitä kaikkea vedessä on, toivoen vain että ei mitään tauteja saa. Hotellihuoneemme oli kolmannessa kerroksessa, vettä lainehti käytävillä. Aika toivottamalta tilanne välillä näytti kun vettä vain tuli vaikka kuinka lastasivat sitä pois. Onneksi sateet loppuivat illalla ja oli ihmeellistä huomata miten nopeasti tulvavedet sitten hävisivät. Loppuloman saimme nauttia auringosta, sateita ei enää näkynyt.

Klong Muangin rannat olivat paikoitellen hyvin kivikkoisia. Onneksi oli aidattuja uima-alueita joissa ei kiviä ollut. Laskuveden aikaan rannat muuttuivat likaisen näköisiksi erilaisista roskista.

Hyvin monena iltana otimme tuktukin ja lähdimme Aonangiin. Siellä oli enempi ruokapaikkoja ja putiikkeja pieniä ostoksia ajatellen. Yleensä matkan sai tingattua 400 bahtiin. Matka kesti noin 20 min. Aonang on hyvin vilkas paikka, turisteja on paljon. Nautimme kyllä Klong Muangin rauhallisuudesta. Ennen reissua luimme että Klong Muangin pääkadulla ajaa paljon kuorma-autoja, kukot kiekuu aikaisten aamulla sekä moskeijan äänet kantautuu sisälle keskellä yötä. Kaikkia kuului ja näkyi mutta mikään niistä ei häirinnyt meidän lomailua. Heräsin kyllä monena aamuna klo.5.20 moskeijasta kuuluvaan ääneen mutta hyvin jatkui uni senkin jälkeen.

Monessa paikassa on tullut matkusteltua, aina olen säästynyt taudeilta ja sairaalassa käynniltä. Tämän reissun loppu menikin sitten siihen että sain kovasti yrittää pitää ruoan sisällä että en kovin heikkoon kuntoon pääsisi kuumuudessa. Onneksi klinikalla oli ystävällisiä hoitajia ja lääkäri, pitivät huolta nesteytyksen ja lääkkeiden avulla. Lähtöä edeltävänä päivänä tuntui vielä siltä että miten ihmeessä voin selvitä pitkästä lentomatkasta. Niin vain voimat palautui siihen malliin että kotimatka sujui hyvin. Sitä en tiedä minkä mahataudin sain, sitä hoidetaan edelleen täällä Suomessa.
Meidän oli tarkoitus käydä Krabi townissa viikonlopun iltamarkkinoilla mutta ne jäi nyt näkemättä, parempi oli lepäillä hotellissa.

Jos täytyisi laittaa järjestykseen ne paikat missä olen Thaimaassa käynyt niin järjestys olisi seuraava:
Khao Lak, Koh Lanta, Klong Muang, Karon beach. Kaikki erilaisia paikkoja, jokaisesta hyviä muistoja.

Voisin lopettaa tämänkin postauksen sanoihin "tänne haluan vielä palata". Jos vielä tulee mahdollisuus lähteä jonnekkin kauemmas lomalle niin ehkä seuraava kohde on vaihteeksi joku muu kuin Thaimaa. Joskus haluan kyllä vielä tännekin palata.
Ihania muistoja, makuja, tuoksuja, lämpöä! Täydellinen loma! <3

Kommentit

1. Ihana matkapostaus, ja mahtavia kuvia. Krabilla itsekin oon käynyt, ihastuttava paikka, niin levollinen verraten Phuketiin.

Vastaukset
    1. Krabi oli kyllä kaunis, ihana ja viihtyisä paikka. Phuketin alue tuli hyvin nähtyä viime reissulla, sinne ei tarvitse enää palata...liian vilkas paikka.

Poista
  2. Ihana loma! Minä olin 9 vuotta sitten lomalla Krabilla Aonangissa. Silloin se ei vielä ollut niin turistipaikka mitä kuulemma nykyään. Me vietetettiin puolet lomasta lähisaarilla. Ne ihan uskomattoman kauniita paikkoja ja joissakin saarilla saatiin olla reissuporukan lähes keskenään. Niitä hiekkarantoja ja turkoosia merta on minullakin pikkuisen ikävä 😊

Vastaukset
    1. Loma oli kyllä ihana! Nyt Aonang oli täynnä turisteja, sen takia emme halunneet sinne majoittua. Krabin pienet saaret ovat kauniita. Kaipaamaan jäin minäkin niitä rantoja ja turkoosia vettä. :)

Poista
  3. Ihana matkapostaus ja kauniita, tunnelmallisia kuvia!

VastaaPoista
  4. Voi miten kotoisa tuo kuva jossa on paljon lauatsia. Thaimaa ei jostain syystä ole ikinä kiinnostanut minua, mutta kyllä sielläkin varmaan ihanaa on.

Vastaukset
    1. Kyllä Thaimaassa ihanaa on, vaikka on paljon muitakin maita jossa on mukava matkustella.

Poista
  5. Voi vitsi, tykkään niin kovasti lukea matkapostauksia ja tuollainen tropiikki talven keskellä kyllä varmasti vie arjesta pois.

Vastaukset
    1. Minäkin tykkään matkapostauksista, sen takia itsekin niitä kirjoitan vaikka leivontablogi lähinnä onkin. Nämä jää myös mukaviksi muistoiksi tänne blogiin. Lämpimään pääsy talvella tuntuu kyllä niin mukavalta. :)

6. no tuolla on tullut varmasti syötyä hyvin <3

VastaaPoista
  7. Ihanalle virtuaalimatkalle pääsi :). Vaikken itse suurin Thaimaan ystävä olekaan, niin tykkään kyllä katsella kuvia ja lukea muiden juttuja :). Harmi mennä matkalla heikkoon kuntoon, mutta se iso vaara kyllä noissa trooppisissa kohteissa piilee .. :/

Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin tykkään lukea virtuaalimatkoja, joten jotain sellaista sitten halusin itsekin kirjoittaa muille luettavaksi. ;)

Poista
  8. Ihana lomaraportti! Olimme vuosi sitten juuri Klong Muangilla ja tykättiin kovasti. Rannat oli kyllä aika siistejä - kivisiä ja lasin siruja löytyi jonkin verran, mutta ei mitään kamalaa roskamäärää. Ikävä, jos on mennyt huonompaan suuntaan! Me pidimme myös Klong Muangin rauhallisuudesta ja ihanista rantaravintoloista. Hyvää ruokaa ja lämpöä. Kävittekö sielä viidakkokävelyllä korkealle näköalapaikalle. Se oli upea kokemus! Khao Lak on myös ollut meidän perheen suosikki kaikista Thaimaan kohteista, joissa olemme käyneet. Siitä reissusta on jo muutamia vuosia, joten sekin paikka on varmasti muuttunut. Meillä haaveillaan Thaimaan pikkusaarista...

Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Ai, tekin olitte Klong Muangilla, on siis tuttu paikka. Tykästyttiin kyllä paikan rauhallisuuteen. Ei käyty viidakkokävelyllä, ei missään tullut vastaan sellaista. :)
      Joskus olisi kyllä vielä mukava päästä käymään juurikin pienillä saarilla.

Poista
  9. Thaimaalla on erityinen paikka sydämessäni ja sinne on jatkuva ikävä. Varmasti yksi suurimmista syistä heti ilmaston jälkeen on täydellinen thairuoka :)

Vastaukset
    1. Samoja ajatuksia täälläkin Thaimaasta. Tykkään!

Poista
  10. Tykkään erityisesti noista venekuvista! Enpä ole tuollakaan koskaan käynyt, ihanan lämpimältä ja rennolta näyttää.

Vastaukset
    1. Kiitos! Saimme kyllä nauttia lämmöstä ja rennosta olosta!

Poista
  11. Aika hurja tuo kalliouinti, enpä tiedä olisinko itse mennyt.
    Itse olen käynyt vain kerran pikaiseen BAngkokissa mutta ne ruoat jäivät kyllä mieleen ikuisiksi ajoiksi.

Vastaukset
    1. Kalliouinti oli kyllä uusi kokemus, siitä kuitenkin hyvin selvisi. ;)
      Thairuoka on kyllä todella hyvää. Jospa vielä joskus pääsisit uudelleen maistelemaan niitä ruokia.

Poista
  12. No ah mitä kuvia. Ja ruokia! Ja hedelmiä!

VastaaPoista
  13. Oliko tuo kalliouinti se Koh Mookin Emerald Cave..? Olen joskus itsekin sinne uinut, sattui vielä hyvä tuuri ja oltiin sellaiseen aikaan liikkeellä ettei paikalla ollut muita kuin minä, kaverini ja meidän venekuski. Hauska kokemus kyllä uida pimeän kalliotunnelin läpi :)

Vastaukset
    1. Kyllä, juuri siellä kävimme uimassa. :) Meidän kanssa samaan aikaan oli "muutama" muukin uimassa. :D

Poista
  14. Miten upea ja rentouttavan näköinen reissu (lukuunottamatta vatsapöpöä)!Thaimaassa ja etenkin Bangkokissa houkuttaa eniten ruoka - menisin koska vain takaisin mahtavien katukeittiöiden äärelle! Minua kiinnostaa myös Vietnam, toivottavasti pääsisi joskus sinnekin.

Vastaukset
    1. Reissu oli kyllä ihan paras. Onneksi vatsapöpö iski vasta loppulomasta.