Koh Mak - Thaimaan hiljainen saari

Helmikuu alkoi mukavissa merkeissä; kahden viikon loma alkoi. Tämän loman sain viettää Thaimaan lämmössä kahden ystäväni kanssa. Tämä oli kolmas matkani Thaimaahan. Tällä kertaa reissukohteiksi valikoitui kolme saarta: Koh Mak, Koh Kood ja Koh Chang. Nämä kolme kohdetta olivat kyllä ihan erilaiset aiempiin reissukohteisiin verrattuna. Aikasemmin olemme käyneet Khao Lakissa, Karonilla, Koh Lantalla sekä Klong Muangilla.

Ostimme lennot Bangkokiin. Olimme varanneet jo Suomesta käsin taksikyydin lentokentältä Tratiin. Maksoimme matkasta 4000 tbh. Meitä oli vastassa iloinen ja veikeä taksikuski. Taksimatka meni kyllä nuokkuessa autossa, sen verran paljon väsytti kun pitkä lentomatka takana. Taksikuskeille kannatta sanoa jos haluaa pysähdyksiä. Mekin halusimme pysähtyä johonkin minimarkettiin, jotta saisimme vettä ja pientä syötävää.

Ensimmäinen määränpäämme oli Tratin kaupunki. Me olimme siellä yhden yön, koska emme olisi  ehtineet Makin lautalle sinä päivänä. Trat oli pimeä ja paikallisten asuttama kaupunki. Menimme jollekin aukiolle, jossa oli katukeittiöitä. Yritimme kovasti miettiä mitä ruokaa tilaisimme, mainostaulut olivat nimittäin kaikki thain kielellä eli emme ymmärtäneet mitään. Onneksi sitten yksi myyjä osasi sen verran englantia että antoi meille pienet ruokalistat, jotka olivat englanniksi. Saimme loppujen lopuksi syödä hyvältä maistuvat, ensimmäiset reissun thairuoat. Meillä kun on reissulla aina tavoite syödä vain paikallista thairuokaa.

Tratissa meillä oli hotellikin niin pieni että aamupala täytyi tilata edellisiltana listalta ja kellonaika aamupalalle täytyi myös ilmoittaa. Lähdimme heti aamusta kohti Koh Makia.

Koh Makille menimme pikaveneellä. Melkoista kyytiä se menikin mutta sillai kuitenkin ettei huono olo yllättänyt ketään. Laitoimme Suomesta käsin jo Tratin hotelliin viestiä, jos he voisivat varata meille taksin ja lauttaliput seuraavalle päivälle. He ystävällisesti hoitivat ne meille. Taksi maksoi 350 tbh, lautta 450 tbh/hlö. Pikavenematka kesti n. 50 minuuttia.

Lavataksit odottivat Koh Makilla rivissä kyytiläisiä. Meille oli yllätys se että meitä tosiaankin odotti hotellin taksi satamassa, joka kuului tuohon taksi-lauttalippupaketin hintaan.

Me olimme liikeellä rinkkojen ja lentolaukkujen kanssa. En ole aiemmin rinkan kanssa matkustanut ulkomailla mutta tällä kerralla vaihtui iso matkalaukku rinkkaan, joka olikin hyvä juttu. Rinkkaa oli paljon helpompi kuljettaa kun vaihdoimme useamman kerran paikkaa lauttakyydillä.

Söpöt bungalowit Sea Breeze hotellissa odottivat meitä. Ihan ok hotelli pariksi yöksi, minkä me Makilla olimme.

Koh Mak on pieni saari, jossa ei ole oikeastaan mitään nähtävyyksiä. Sen pystyy kiertämään ympäri vaikka polkupyörällä. Jos haluat viettää loman täydellisessä rauhassa niin tämä on hyvä paikka siihen. Vuokrasimme päiväksi polkupyörät. Ei ollut yhtään huonot pyöräilymaastot, niin kaunista oli! Saarella ei ole yhtään asfalttitietä, siellä on betoni- ja punamultateitä. Silmiinpistävää oli se että saarella oli tosi paljon kulkukoiria. Ne saattoi nukkua vaikka keskellä tietä, autot ja me pyöräilijät sitten väistimme. Erästä tietä pyöräillessämme huomasimme että yhtäkkiä meidän perässä tuli ainakin seitsemän koiraa. Mitään nämä koirat ei onneksi meille tehneet.

Teitä reunustivat palmut, kumipuut ja banaanipuut.

Otimme kartalta pyöräilysuunnaksi Laem Son. Sieltä löytyisi kuulemma hieno hiekkaranta. Pyöräily kuumuudessa kannatti.

Hiljainen hiekkaranta turkoosin meren äärellä.

Se kannattaa huomioida että auringon laskiessa täysi pimeys laskeutuu saarelle. Katuvaloja ei ole läheskään joka paikassa joten siellä on pimeää. Me olimme onneksi ottaneet kaksi taskulamppua mukaan, jotka olivat kovassa käytössä iltaisin. Saarella pääsi liikkumaan myös taksilla mutta välimatkat olivat niin lyhyitä että ne pystyi kävelemään tai pyöräilemään. Siellä näkyi myös paljon skoottereita mutta me emme tohtineet ottaa niitä alle kun niiden ajamisesta ei ollut reissulaisilla pahemmin kokemusta.

Mitä odotan Thaimaan lomalta?
Lämpöä, rentoutumista, löhöilyä, aurinkoa, hyvää paikallista ruokaa, hierontoja, kauniita maisemia.

Makilla oli muutamia ravintoloita. Parhaimman ruoan söimme paikassa, joka oli ihan risteyksen kulmassa. Talon pihalla oli pari värikästä betonipöytää. Vanhemmat naiset tekivät meille hieman tulisuutta sisältävät annokset, jotka maistui siltä mitä odotimme thairuoalta. Tilasimme aina kolme erilaista ruokaa, jokainen sai sitten maistaa jokaista annosta. Jos yksi ruoka ei sattunutkaan olemaan mieleistä niin ei jäänyt ainakaan nälkä kun oli myös kaksi muuta ruokaa maisteltavana.

Kun olimme päivän rannalla, illalla suuntasimme syömään ja hierontaan. Hierontapaikkoja ei ollut Makilla kuin pari. Tunnin hieronnan jälkeen meitä odotti teet ja tässä yhdessä paikassa myös banaanit. Emme päässeet selvyyteen mitä teetä tämä oli, joka paikassa se maistu samalta. Jossain se tarjottiin kylmänä. Maku muistutti lähinnä "hikisukkaa" mutta emme jättäneet teetä juomatta kun se meille vartavasten katettiin.

Saarelta ei löytynyt yhtään turistikrääsäkauppaa eli siellä ei saanut rahaa tuhlattua. Ja pannukakkujen ystäville tiedoksi, siellä ei ollut yhtään pannukakkumyyjää. Ne hedelmillä täytetyt ja kondensoidulla maidolla raidoitetut pannukakut ovat niin herkkuja.

Meille riitti hyvin kaksi yötä saarella. Näimme paljon kun pyöräilimme. Jos olisi saarella vaikka viikon niin ainakin itselle tulisi siellä aika pitkäksi. Tämä paikka oli hyvä loman aluksi, silloin haluaa vain olla ja nauttia lämmöstä.

Matkamme jatkui Koh Makilta Koh Koodille. Siitä lisää seuraavassa postauksessa.

Kommentit

1. Tosi kiva lukea reissukuulumisia 😊

Vastaukset
    1. Kiva kuulla, Taija! Nämä jää tänne itselle muistoksi ja toivottavasti joku matkaan lähtijä saa jotain vinkkejä myös omaan reissuun.

Poista
  2. Ai että, näitä on mukava lukea! :)

Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kuulla että reissujutut myös kiinnostaa.

Poista
  3. Mä huomasin myös tuolla matkaillessa, että niistä mainostauluista tai yhtään mistään lappusista ei saanut sitten mitään selkoa, että aina piti arvailla mitä halusi. Samoin koska siellä ei ollut ihan englanninkaan kieli hallussa, mutta tulipahan koitettua kaikkea uutta ja ihmeellistä. Tuo venematka on varmasti ollut todella kiva, että ainakin itse rakastan nopeutta. Varsinkin noissa maisemissa. Kiitos kivasta kirjoituksesta ja hienoista kuvista!